POWER YOUR BUSINESS!
CHARGE UP YOUR DAY!
ELECTRIFY YOUR MOBILITY
AFIR is de Europese regelgeving voor de ontwikkeling van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Voluit: Alternative Fuel Infrastructure Regulation. Een goede afstemming tussen oplaad- en betaalsystemen alsmede de standaardisatie op Europees niveau zijn noodzakelijk voor een verdere succesvolle uitrol van EV laden. Het doel is om een gebruikersvriendelijk oplaadnetwerk in Europa op te zetten dat uiteindelijk moet resulteren ín meer acceptatie van elektrische auto´s. Overkoepelend spelen de Europese duurzaamheidsambities om de uitstoot van broeikasgassen steeds verder terug willen dringen. Meer laadpunten, bevorderen van gemak bij gebruik, toegankelijk voor ad hoc laden en transparantie bij afrekening zijn middelen om dit doel te bereiken.
Ad hoc laden en betalen met bankpas of creditcard
Vanaf 13 april 2024 vereist de AFIR, voor alle nieuwe publiek toegankelijke (openbare) laadpunten, de mogelijkheid van ´ad hoc´ laden. Oftewel: laden zonder laadpas en in plaats daarvan een bankpas of creditcard gebruiken. Een (abonnement met) laadpas is dan niet meer nodig. Laadpunten die vóór 13 april 2024 geplaatst zijn, moeten uiterlijk in 2027 beschikken over een ´ad hoc´ laad- en betaalvoorziening.
Verplichte aanpassing betaalterminal voor betalen bij DC laders (snelladers)
Bij het doorvoeren van de ad hoc betalingen met pinpas of creditcard geldt bovendien voor DC laadpalen (snelladers van 50kW of meer) een verplichte aanpassing van de kaartterminal. Welke aanpassingen dit betreffen en welke betaaloplossingen er zijn, leest u verderop in dit hoofdstuk.
AFIR heeft alleen betrekking op publiek toegankelijke laadpunten
Niet alle laadvoorzieningen moeten aan de AFIR regelgeving voldoen. De AFIR heeft alleen betrekking op publiek toegankelijk laadpunten voor een breed publiek zonder toegangsrestricties. Niet-publiek toegankelijke oplaadpunten daarentegen beschikken over bepaalde kenmerken en markeringen die de groep gebruikers van het oplaadpunt beperken. De criteria en kenmerken die het publieke karakter van een oplaadpunt bepalen, in overeenstemming met de AFIR, lichten wij hieronder toe.
Een oplaadpunt wordt beschouwd als publiek toegankelijk als de bijbehorende parkeerplaats toegankelijk is voor het grote publiek zonder specifieke markeringen of bewegwijzering. Dit omvat oplaadpunten langs de weg of in parkeergarages zonder slagbomen of borden.
Een oplaadpunt is niet openbaar als de exploitant met een zichtbaar signaalbord duidelijk maakt dat het gebruik beperkt is tot een specifieke groep mensen. Voorbeelden hiervan zijn aanduidingen als “Parkeren alleen voor ...” waarmee een specifiek gebruik aangeduid wordt. Let op: “Parkeren alleen voor klanten” is niet voldoende of specifiek genoeg, omdat “klant” te algemeen en vaag is.
Een slagboom of een registratie zijn volgens de AFIR onvoldoende specifiek voor het aanduiden van een niet openbare parkeerplaats. Zolang het een primair zakelijk doel van de parkeerplaats is om een brede groep mensen te bedienen zonder individuele beperkingen dan zijn een slagboom of registratie in die zin geen beperking.
Exploitanten van nieuw te plaatsen openbare snelladers (> 50kW) dienen de eindgebruiker een laadvoorziening aan te bieden met betaalterminal voor het afrekenen met pinpas of creditcard.
Er is geen aanpassingsverplichting met betaalterminal voor oplaadpunten met een oplaadcapaciteit van minder dan 50kW! Alternatieve, veilige betaalmethoden blijven toegestaan voor deze lagere oplaadcapaciteiten (bijv. AC-oplaadpunten).
Centrale betaalterminal
In het algemeen kunnen meerdere oplaadpunten op één locatie ook worden bestuurd door een centrale betaalterminal. Dit verlaagt de investerings- en bedrijfskosten, vooral voor grotere parkeerterreinen of laadpleinen.
Een andere voor de hand liggende oplossing is de integratie en het gebruik van een betaalterminal. De betaling voor een laadproces gebeurt dan contactloos via de NFC-technologie die is geïntegreerd in de bankpas of creditcard of via een betaalfunctie als Apple Pay, Google Pay, enzovoort - in de smartphone.
Voor oplaadpunten met een laadcapaciteit van minder dan 50kW moet een beveiligd ad-hoc betalingsproces worden geïmplementeerd. QR-codeoplossingen blijven onder bepaalde voorwaarden ook toegestaan. Na het scannen van de code met een smartphone wordt de gebruiker doorgestuurd naar een overeenkomstige prijsweergave en betaling voor de lading.
Wat hier belangrijk is, is dat de operator ervoor moet zorgen dat de QR-code kan worden gelezen en dat het betalingsproces veilig is.
Een exploitant van een parkeerterrein met laadpunten moet deze regelmatig controleren op vandalisme en wijzigingen. In het bijzonder moet de exploitant er tijdens inspecties voor zorgen dat de codes niet worden overgeplakt of dat er niet mee wordt geknoeid. Een QR-code die vandalismebestendig is aangebracht kan helpen om beschadiging te voorkomen.
Praktische tip: Zogenaamde “doming stickers” hebben in de praktijk hun waarde bewezen. Deze zijn te verkiezen boven de klassieke vlakke stickers. De QR code print is “verborgen” onder het doming materiaal en krassen etc. tasten de print dus niet aan. Overschilderen of overplakken is ook onmiddellijk zichtbaar voor de operator en de gebruiker.
Belangrijk:
Een voordeel van ad hoc opladen voor bestuurders van elektrische auto's is de vertrouwdheid van deze betaalmethode. Ze kunnen gemakkelijk betalen voor het opladen door hun bankpas of creditcard te laten zien - spontaan en zonder voorafgaande registratie of een langetermijncontract met de provider. Dit is vooral praktisch voor incidentele gebruikers en reizigers. De prijsaanduiding op het apparaat vóór het opladen zorgt ook voor volledige transparantie van de oplaadkosten. Voor exploitanten van laadstations verhoogt de optie van kaartbetaling dus de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de laadinfrastructuur. Dit vertaalt zich in een grotere klanttevredenheid, een bredere klantenbasis en een betere benutting van de oplaadstations.
Ook al betekent betalen met pinpas en creditcard bij het opladen hogere investeringen, exploitanten van oplaadpunten moeten hier ook een kans in zien. Ze kunnen deel gaan uitmaken van een groeiend Europees oplaadnetwerk en meer klanten aantrekken. In dit opzicht is een vroege uitbreiding - zelfs van bestaande oplaadpunten - het overwegen waard.
Er is geen aanpassingsverplichting met betaalterminal voor oplaadpunten met een oplaadcapaciteit van minder dan 50kW! Alternatieve, veilige betaalmethoden blijven toegestaan voor deze lagere oplaadcapaciteiten (bijv. AC-oplaadpunten).
U kunt geen rechten ontlenen aan informatie op deze webpagina. U dient altijd de informatie op de website van de rijksoverheid te raadplegen.